B2B – jak pozyskiwać klientów biznesowych?

Rozbudowany portfel klientów lojalnych wobec danej marki to podstawa prawidłowego rozwoju właściwie każdego przedsiębiorstwa, niezależnie od branży prowadzonej działalności gospodarczej. Pozyskiwanie klientów detalicznych odbywa się np. poprzez ulotki, obniżki cen i atrakcyjne promocje oraz inne akcje eventowe. Jak wygląda z kolei pozyskiwanie klientów w przypadku przedsiębiorstw działających na podstawie modelu biznesowego B2B?

Pozyskiwanie klientów B2B – istnieje wiele metod prowadzących do osiągnięcia tego celu

Określenie „sektor B2B” wywodzi się z języka angielskiego – B2B to skrótowiec od terminu business-to-business. B2B oznacza model funkcjonowania danego przedsiębiorstwa, w przypadku którego oferuje on swoje specjalistyczne usługi lub produkty innym firmom, nie zaś klientom detalicznym. Podmiotem B2B jest zatem np. sklep sprzedający kasy fiskalne do sklepów, oprogramowanie księgowe czy wyposażenie do obiektów magazynowych.

Dobrą wiadomość dla przedsiębiorstw działających na podstawie tego modelu biznesowego stanowi fakt, że istnieje wiele metod na pozyskiwanie klientów biznesowych. Odpowiednio zastosowane, pozwalają one na zbudowanie solidnego portfela klientów. Należy jednak pamiętać o jednym bardzo ważnym aspekcie – wiele z tych działań przynosi skutki w dłuższej perspektywie. Oznacza to, że należy uzbroić się w cierpliwość, ponieważ pierwsze efekty mogą pojawić się nawet po wielu miesiącach uporczywych starań. O jakich sposobach działania mowa?

Wykwalifikowani przedstawiciele handlowi to podstawa!

Wykwalifikowani, doświadczeni przedstawiciele handlowi (czasem nazywani także doradcami klienta czy przedstawicieli ds. pozyskiwania klientów biznesowych) to tradycyjny, lecz wciąż bardzo skuteczny sposób na zdobywanie nowych klientów firmowych. Mogą oni kontaktować się z potencjalnymi klientami, wykorzystując takie kanały jak na przykład kontakt: bezpośredni, telefoniczny czy internetowy. Możliwe jest zorganizowanie działu przedstawicieli handlowych wewnątrz struktury firmy, jak i pozyskanie sprawnych sprzedawców poprzez tzw. outsourcing pracowniczy.

Marketing internetowy – czy promocja marki w sieci to dobry pomysł?

W ostatnich latach coraz bardziej rozpowszechnionym sposobem na pozyskiwanie klientów biznesowych jest także marketing internetowy. Nie ma w tym fakcie nic dziwnego – Internet jest w trzeciej dekadzie dwudziestego pierwszego stulecia narzędziem wszechobecnym i użytecznym również w prowadzeniu działalności gospodarczej.

W jaki sposób można pozyskać klientów przez Internet? Kluczowa w tym przypadku jest dobrze wypozycjonowana strona internetowa. Jeśli jest ona dobrze zoptymalizowana pod kątem SEO (tzn. zawiera odpowiednie słowa kluczowe, nie ma zduplikowanych treści, bloków tekstu czy błędów gramatycznych), to będzie częściej pojawiać się w wynikach wyszukiwania internautów. W dodatku, jeśli zadbasz także o płatne kampanie reklamowe (np. Google Ads) albo skorzystasz z pomocy specjalistów ds. marketingu, to przyniesie to wyższą rozpoznawalność Twojej marki. Ponadto, w ostatnich latach coraz popularniejsze jest prowadzenie również bloga firmowego – takie rozwiązanie przyczynia się korzystnie do budowy wizerunku danej firmy jako podmiotu merytorycznego i będącego profesjonalistą w swojej branży.

Pozyskiwanie klientów biznesowych przez przedsiębiorstwa B2B – podsumowanie

Istnieje wiele metod na zachęcenie innych przedsiębiorstw do swojej oferty. Wyżej opisane rodzaje działań to tylko niektóre z wszystkich dostępnych możliwości, po które sięgają w obecnych czasach przedsiębiorcy. Niezależnie od tego, które z metod promocji firmy zostaną zastosowane przez dany podmiot, należy pamiętać o tym, że sprawny marketing to element istotny w budowaniu pozycji konkurencyjnej firmy, lecz nie jedyny. Konieczne są jeszcze takie czynniki jak m.in. dobra oferta, rzetelne podejście do klientów. Jedynie umiejętne połączenie wszystkich tych atutów sprawi, że Twoja firma ma szanse na osiągnięcie imponującego sukcesu biznesowego.