W jakich sytuacjach konieczny jest remont silnika?

Remont silnika to złożona i skomplikowana procedura, wiążąca się ze sporymi kosztami. W wielu sytuacjach takie rozwiązanie jest nieuniknione, ponieważ stanowi jedyny sposób przywrócenia samochodu do prawidłowego funkcjonowania. Proces ten polega na wyjęciu jednostki napędowej i rozebraniu jej na części pierwsze. Następnie na podstawie stanu tych części, diagnozowane są problemy. Komponenty są oddawane do specjalistycznych serwisów lub kupowane są w ich miejsce nowe części. Po wykonaniu takich czynności, silnik jest składany na nowo. Taki proces jest niewątpliwie czasochłonny i może zająć cały tydzień albo i więcej dni. Wiele osób zastanawia się kiedy remont silnika jest konieczny. Warto dowiedzieć się czegoś więcej na ten temat.

Kiedy remont silnika benzynowego jest nieunikniony?

Jeśli nie wiesz kiedy zrobić remont silnika, to warto zapamiętać kilka istotnych informacji. Przede wszystkim remonty są konieczne w przypadku silników pojazdów z dużym przebiegiem. Zużycie komponentów jednostki napędowej wpływa bowiem niekorzystnie na jakość jego pracy, a także na bezpieczeństwo jazdy. Trudno ustalić czas remontu, ponieważ okres ten jest uzależniony od eksploatacji jednostki napędowej. Czasami może się okazać, że renowacji można dokonywać w młodszych pojazdach, które są eksploatowane bardzo intensywnie i z dużą częstotliwością, a to z kolei przekłada się na silniejsze zużycie silnika.

Oprócz eksploatacji silnika, istnieją inne czynniki wpływające na konieczność jego remontu. Do ich grona zaliczają się różne awarie, takie jak na przykład wypalenie uszczelki nad głowicą, zatarcie jednostki napędowej związane ze zbyt małą ilością albo złą jakością oleju silnikowego, pęknięcie jakiegoś elementu układu korbowo-tłokowego. Silnik należy również wyremontować, jeśli dojdzie w nim do zniszczenia paska albo łańcucha rozrządu.

Remont silnika – kiedy go przeprowadzać i jak wydłużyć jego żywotność?

Jak widać, ciężko jest ustalić konkretne odstępy czasowe, pomiędzy którymi należy dokonywać remontu silnika. Nie można się bowiem przewidzieć nagłych, poważnych awarii wspomnianych wyżej ani ustalić jak bardzo zużyte są poszczególne komponenty. Zwykle przyjmuje się, że prawidłowo użytkowany samochód będzie wymagał remontu po około 350-400 tysiącach kilometrów przebiegu. Okres ten może się znacznie skrócić ze względu na wiele czynników. Należy więc unikać następujących problemów i błędów:

  • Nieprawidłowe użytkowanie pojazdu doprowadzające do częstych awarii i zużycia samochodu.
  • Nieodpowiednie smarowanie silnika spowodowane nadmiernym obciążaniem jednostki na niskich obrotach lub gdy silnik nie jest rozgrzany. Problemem jest też brak płynnej jazdy, zaniedbanie pompy oleju czy też kanałów olejowych.
  • Zaniedbanie regularnej wymiany oleju silnikowego i innych płynów eksploatacyjnych oraz wymiany filtrów oleju i powietrza.
  • Zbyt mała ilość oleju silnikowego.
  • Przegrzanie jednostki napędowej wywołane przez niesprawny układ chłodniczy albo zbyt małą ilość płynu chłodniczego.
  • Zaniedbanie stanu układu zapłonowego (aparat zapłonowe, kable wysokiego napięcia, świece).

Jeśli więc w Twojej głowie pojawia się pytanie: „co ile należy robić remont silnika”, to odpowiedź nie jest jednoznaczna. Istotne jest natomiast dbanie o regularne serwisowanie jednostki napędowej i prawidłowe użytkowanie pojazdu. Dzięki temu kompleksowe remonty trzeba będzie przeprowadzać jak najrzadziej.

Istotną sprawą jest korzystanie z usług sprawdzonych, doświadczonych i wykwalifikowanych mechaników, mogących się pochwalić dużym doświadczeniem branżowym. Na rynku działa wiele firm oferujących profesjonalny remont silnika Białystok, takich jak na przykład motocentrum24.com.pl. Firmy takie oferują również fachowe serwisowanie pojazdów, wymianę płynów oraz części eksploatacyjnych. Dzięki nim konieczność remontu silnika w serwisowanym pojeździe będzie pojawiała się bardzo rzadko.