Jakie opony do Ursusa wybrać?

Nawet laik zauważy różnicę pomiędzy oponami do traktorów a oponami do samochodów, nawet ciężarowych. Różnica wynika z charakteru pracy ciągnika i innych wymagań względem opony. Praca na nierównym, niekiedy grząskim terenie, wymusza inną budowę opony i widoczny na pierwszy rzut oka wygląd bieżnika. Jak wybrać właściwe opony do Ursusa? Na co zwrócić uwagę przy zakupie? Czy lepiej kupić opony używane, czy nowe?

Rodzaje opon do ciągnika

Opony do ciągników mogą się różnić wysokością profilu. Opony wysokoprofilowe są stosowane do dużych maszyn. Są wytrzymałe i odporne na uszkodzenia mechaniczne, lepiej też tłumią wibracje i dźwięki, zapewniają stabilność na nierównym terenie. Opony o niskim profilu, stosowane w ciągnikach małych i średnich, zapewniają lepszą stabilność i manewrowość na równych powierzchniach, są jednak głośniejsze. Ze względu na kształt profilu wyróżniamy opony diagonalne i radialne.

  1. Opony diagonalne są sztywne i odporne na uszkodzenia mechaniczne. Mniejsza powierzchnia stykania się bieżnika z podłożem powoduje większy nacisk na podłoże, stabilność na nierównym terenie, ale szybsze zdzieranie bieżnika i większe zużycie paliwa. Opony diagonalne są znacznie tańsze od opon radialnych.
  2. Opony radialne są bardziej elastyczne, co redukuje opory podczas jazdy i pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa o kilka procent. Podczas prac polowych mniej ugniatają glebę, zapobiegają zapadaniu się kół ciągnika i są trwalsze od opon diagonalnych.

Główne firmy zajmujące się produkcją opon rolniczych wytwarzają opony radialne z podziałem na klasy IF i VF, które pozwalają pracować z odpowiednio niższym ciśnieniem, co zwiększa przyczepność opon podczas pracy w polu, na nieutwardzonej powierzchni. Rolnicy przy zakupie opon często kierują się wiekiem maszyny i kupują tańsze, diagonalne opony do Ursusa starego typu, droższe opony radialne do nowszych modeli.

Rodzaj bieżnika a charakter pracy ciągnika

Opona ciągnika musi być dostosowana do charakteru pracy i dlatego producenci ogumienia stosują kilka typów bieżnika, różniących się wzorem i głębokością, żeby optymalnie dopasować oponę do różnego rodzaju podłoża.

  • Typ R1 to tzw. bieżnik uniwersalny, który ma bardzo dobre właściwości trakcyjne i zdolność do samooczyszczania z przylegającej do opony ziemi i błota. Bieżnik ma duże żebra o szerokim rozstawie i dużej głębokości, przez co zapewnia przyczepność podczas prac polowych, ale jest mniej przydatny do jazdy po utwardzonej nawierzchni dróg.
  • Typ R1W to wersja opony uniwersalnej o pogłębionym o 20% bieżniku, dostosowana do prac w bardziej grząskim, piaszczystym lub podmokłym terenie.
  • Typ R2 z jeszcze głębszym bieżnikiem nadaje się do prac w terenie podmokłym i bagiennym.
  • Typ R3 to opony o szerszym, ale płytszym bieżniku, które zapewniają równomierny nacisk i stosowane są do przyczep, siewników i innych maszyn ciągnionych, a nie jako opony do Ursusa, czy ciągnika innej marki.
  • Typ R4 to opony z płytszym, ale bardziej odpornym na ścieranie bieżnikiem, stosowane do maszyn poruszających się po drogach.

Wymieniając opony w ciągniku, trzeba stosować zasadę taką, jak przy wymianie opon w samochodzie osobowym. Opony w kołach jednej osi muszą być po obu stronach identyczne pod względem typu, modelu, stopnia zużycia bieżnika i marki producenta. Zapewni to bezpieczną i stabilną jazdę oraz zabezpieczy opony przed nierównomiernym zużyciem.

Oznakowanie opon

Oznakowanie opon dla osób niewtajemniczonych może wyglądać jak rodzaj tajemnego szyfru. Warto na przykładzie wyjaśnić, co oznaczają poszczególne symbole. Oryginale opony do Ursusa C-360 to opony posiadające oznaczenie 14.9 R28 lub 380/85 R28. Pierwsze z nich to oznaczenie calowe, a drugie metryczne. W zapisie metrycznym 380 oznacza szerokość opony w mm, 85 to wysokość profilu, R oponę radialną, a 28 to szerokość felgi w calach. Niekiedy rolnicy, chcąc zwiększyć przyczepność kół do pracy w grząskim terenie, decydują się na zakup szerszych opon do Ursusa C-360, np. 420/70 R28. Z kolei do upraw międzyrzędowych wybierane są opony węższe.

Przy wyborze opon do Ursusa należy wziąć pod uwagę nie tylko rozmiar, ale również indeks nośności, indeks prędkości (prędkość, przy której opona przenosi obciążenie podane w indeksie nośności), oraz to, czy jest dętkowa (TT), czy bezdętkowa (TL). W przypadku zakupu opon używanych istnieje duże ryzyko, że te, zwłaszcza o niskich profilach, mogą być już bardzo wyeksploatowane. Cena jest jednym z elementów przy wyborze opony, ale niekoniecznie najważniejszym.