Hosting i jego rodzaje

Dla wielu przedsiębiorców, w tym dla tych działających w branży turystycznej, pojęcie “hosting” może być nieco niezrozumiałe. Użytkownicy, którzy na co dzień nie mają styczności z branżą informatyczną, wcale nie muszą być świadomi, czym tak naprawdę jest hosting. Jednak chcąc skutecznie przedstawić odbiorcom usługi pensjonatu lub hotelu, warto chociaż trochę zgłębić się w tę tematykę. Sama strona internetowa może nie być wystarczającym narzędziem do prowadzenia biznesu w sieci.

Czym jest hosting?

Hosting najprościej można określić jako wynajem pewnej przestrzeni w sieci wraz z zasobami serwera. Dzięki hostingowi możliwe jest utrzymywanie witryny, obsługa poczty elektronicznej oraz publikowanie i modyfikowanie treści. Strony www, które posiadają hosting, przechowywane są niejako na serwerach, a to, z kolei, umożliwia ich wyświetlanie w sieci. Bez hostingu właściwie nie jest możliwa komunikacja z poziomu strony internetowej z potencjalnym klientem.

Rodzaje hostingu

Do dyspozycji klientów jest kilka typów hostingu, a wybraną opcję najlepiej dostosować do rodzaju prowadzonej działalności i oczekiwań klienta.

Hosting VPS (Virtual Private Server)

To usługa o szerokich możliwościach, dająca lepszą kontrolę nad zasobami. W tego typu hostingu serwer wyposażony jest we własny system plików i zasobów. Jednak do obsługi tego serwera niezbędna jest fachowa wiedza, ponieważ wymagana jest tutaj instalacja pewnych aplikacji. Klient, który wybierze taki hosting, nie otrzymuje pełnego dostępu do zasobów.

Hosting współdzielony

Hosting współdzielony oznacza, że na jednej powierzchni serwera może znajdować się kilka witryn internetowych. Ten rodzaj hostingu jest polecany, jeśli klient po raz pierwszy tworzy stronę internetową. Hosting współdzielony umożliwia dostęp do części zasobów serwera. Przy wyborze tej opcji firma oferująca hosting może narzucić limitu w aspekcie szybkości procesora, pamięci RAM oraz liczby plików.

Hosting dedykowany

Hosting dedykowany sprawdzi się najlepiej w przypadku rozbudowanych stron internetowych z dużą ilością odwiedzających (przykładem mogą być strony obiektów noclegowych – Sarbinowo noclegi). Jeśli chodzi o koszty, to ten rodzaj hostingu jest najdroższy, ale ma o wiele więcej możliwości od opisanych powyżej. Pamięć RAM, powierzchnia oraz procesor serwera wykazują o wiele większą pojemność.

Płatny czy darmowy hosting – co wybrać?

Posiadacze darmowego hostingu muszą liczyć się z wyświetlaniem dodatkowych reklam na stronie internetowej, co jest swego rodzaju opłatą za darmowy hosting. Taka sytuacja może odstraszać użytkowników. Darmowy hosting zazwyczaj udostępnia klientowi niewielką powierzchnię serwera, która dodatkowo jest współdzielona z innymi podmiotami. Często strony z darmowym hostingiem ulegają awariom. Z kolei hosting płatny to opcja bezpieczniejsza. Na stronach hostingowanych za opłatą nie wyświetlają się reklamy, co zwiększa renomę marki. Płatny hosting wiąże się dodatkowo z darmowym zapleczem technicznym w razie awarii, co jest znacznym ułatwieniem dla laika w tej kwestii.

Jaki hosting dla usług turystycznych?

Wybór odpowiedniego hostingu dla działalności prowadzonej w sektorze turystyki musi być poprzedzony analizą potrzeb i możliwości finansowych podmiotu. Jeżeli właściciel obiektu noclegowego nie posiada wiedzy informatycznej, lepszym rozwiązaniem będzie wybór hostingu płatnego. Przede wszystkim warto zdecydować się na taką opcję, która będzie niezawodna i nie nadszarpnie budżetu firmy.